I dagens datoriserade och uppkopplade samhälle är det svårt att ha undgått att e-sports har blivit galet populärt. Under en League of Legends-final 2015 var det 30 miljoner tittare som följde sändningen av programmet. Bara fotbolls -VM för herrar och USA med sitt Super Bowl har haft mer tittare. E-sport är här för att stanna och det växer mer och mer för varje dag. Hur kommer det sig att det har vuxit sig så pass stort och att det har blivit klassat som en egen sport? Troligast för att det finns så många miljoner användare världen över och för den stora variationen av spelgenrer.

Genrerna inom e-sports är varierande och vad som passar dig beror på vad du gillar. Gillar du att skjuta finns det flertalet sådana sporter. Gillar du äventyr och att utföra uppdrag finns även massor med sådana spel. Om det är science fiction-spel som lockar kan du hitta det med. Tävlingar och turneringar finns dock inte till alla spel men i de stora spelen som League of Legends, DOTA 2 och CS:GO hålls tävlingar och turneringar minst en gång per år. Ibland är flera hundra tusen spelare med och försöker kvala in eftersom prispotterna är extremt stora – en del på över 1 miljon kronor.

Historien bakom e-sports

Man skulle kunna säga att e-sports kom till efter Asiens finanskris 1997. Många blev då arbetslösa och hade inget att göra och besökte då internetcaféer för att fördriva sin tid. Både antalet internetcaféer och antalet spelare ökade och år 2000 startades Sydkoreas första egna e-sportsförbund. Många menar att det var spelet Starcraft som ledde till e-sports blommade. Från att ha varit en liten maskros längs med asfalten går det nu att likna e-sports med en ståtlig solros. Så mycket har sporten vuxit sedan finanskrisen 1997. Idag är det alltså en erkänd form av sport, där det hålls tävlingar och turneringar frekvent.

Framtiden inom e-sports

Framtiden för e-sport ser ljus ut. Aldrig förut har så många spelat spel, både via dator, tv och konsol. Det är svårt att göra en uppskattning men om det var 30 miljoner tittare under League of Legends-finalen kan vi anta att minst lika många människor i världen utövar någon form av e-sports. Eftersom e-sports innefattar så pass många olika grenar och trädet fortsätter växa sig större kommer garanterat antalet spelare också göra det de närmsta åren. Eftersom barn blir alltmer kunniga i tidig ålder är det bara en tidsfråga när boomen med nya häftiga spel skapade av våra barn kommer!

Nackdelar med e-sports

Nackdelen inom e-sports är nog bristen på fysisk rörelse, om man räknar bort virtual reality-spel såklart där man rör sig lite under spelens gång. De flesta spel inom e-sports innebär flertalet stillasittande timmar för att träna och bli så bra som möjligt så att man kan vinna de stora summorna. För mycket stillasittande kan leda till sjukdomar som övervikt, problem med axlar, rygg och leder. För att inte tala om vitaminbristen. När många ungdomar spelar har de en tendens att inte inse att kroppen behöver föda och sömn. Något som lätt blir en bristvara under så kallade spelfestivaler.

Fördelar med e-sports

En av alla fördelarna med e-sports är gemenskapen. Spelarna deltar ofta i så kallade communities där de spelar, diskuterar spelstrategi eller bara allmänt om livet. I dessa communities umgås man med likasinnade och delar ett gemensamt intresse för spel. Spelarna får vänner och lagkamrater världen över och bekantskapskretsen blir enorm rent geografiskt. De riktigt duktiga spelarna får, utöver möjligheten att vinna pengar, även resa och se världen. Givetvis är också en av fördelarna möjligheten att kunna vinna pengar på att göra något man älskar. E-sportarna arbetar med att göra sin hobby; spela spel och utveckla sitt sätt att spela på, både i lag och individuellt.

En annan fördel med e-sports är att när en spelare börjar bli riktigt duktig och har fått ett bra kontaktnät dyker det upp sponsorer. Dator och spelutrustning är inte billigt och dagens spel med dess grafik kräver bra datorer och bra tillhörande utrustning. I början får spelaren givetvis stå för detta själv men när en sponsor är inkopplad ger de ofta hela paket för att på så sätt göra reklam för sina produkter. Går det att leva på e-sports? Absolut! Det kan dock vara svårt i början men ju bättre spelarna blir och ju fler vinster de plockar hem, desto enklare blir det.

Sammanfattning

E-sports är onekligen här för att stanna. Med den tillväxt vi har sett hittills kommer antalet användare troligast fördubblas inom de närmaste åren. Det är inte bara ungdomar som spelar längre heller utan det börjar bli mer accepterat i samhället och folk höjer inte längre lika mycket på ögonbrynen när de hör att en vuxen människa sysslar med e-sports. Däremot undrar nog den äldre generationen vad e-sports är för något och de skulle nog inte tro personen som berättar att det är möjligt att vinna flera hundra tusen kronor på att bara spela tv-spel om man är tillräckligt bra.